Jouluaaton jouluhartaudessa tein lopullisen päätöksen ja erosin tällä viikolla kirkosta. Olin asiaa ajatellut jo jonkin aikaa, ja päädyin siihen ettei mulla ole mitään tarvetta kuulua kirkkoon. Uskon johonkin suurempaan, mutta sen takia mua ei kiinnosta maksaa 700 euroa vuodessa jo muutenkin rikkaalle kirkolle. Mitä minä sillä rahalla saan kirkossa kuuluvana? Saan mennä naimisiin kirkossa ( mikä on siis ihan turhaa, sillä a) en aio mennä naimisiin ja b) jos menenkin, en mene kirkossa), saan olla virallinen kummi ja minut saa haudata hautausmaalle. Voin olla jatkossa epävirallinen kummi, jos joku minua joskus siihen hommaan pyytää ja mua ei tartte haudata mullan alle kun kuolen. Sitä paitsi hautapaikkakin on vielä lunastettava erikseen vaikka olisi 90 vuotta maksanut veroja kirkolle. Eli lopputulos: En tarvitse kirkkoa.

Jos joskus muutan mieleni voin liittyä takaisin kirkkoon, se käy yhtä helposti kuin eroaminen (todennäköisesti vielä helpommin...). Toiseksi kukaan ei vielä jouluaattona ole kirkon ovella kysynyt, että kuulunko kirkkoon ja kieltäisi mua tulemasta sisälle sen takia. Ja siinä vaiheessa kun alkavat niin tehdä, niin mun ei tartte enää käydä jouluhartaudessa jouluaattona....